Dnes je 28. 09. 2024
svátek má Václav,Den české státnosti

Recenze: Myška a medvěd bojují v Breptánii za svobodu hudby

Medvědu Ernestovi prasknou nešikovností jeho kamarádky myšky staré housle. Sice toho lituje ale ne tolik, aby je chtěl nechat spravit. Celestýnce to však velmi vadí, a proto se vydá na cestu do Breptánie, kde prý žije jediný vhodný opravář jménem Octavius. Když to Ernest zjistí, okamžitě se za ní vypraví a společně se po úskalích spustí po lanovce do tajemné země, kde život probíhá zcela jinak, než jsou oba zvykli. Domy jsou tam nalepené na sobě s množstvím značek a semaforů, u kterých je třeba povinně stát, než se rozsvítí ve správné kombinaci. Je to země soudců, kteří rozhodují o osudech obyvatel a když se někteří vzepřou – jak se stalo v případě Ernesta, který se kdysi zřekl možnosti být soudce a raději utekl -, vyhlásí zákaz např. hudebních projevů. V Breptánii se může hrát pouze jeden tón. Jenže to by nebylo vzpurného medvěda a laskavé myšky, aby se nepokusili s „hudebním odbojem“ změnit osudy svoje i celé země, která je vlastně původním Ernestovým domovem.

Mám rád netradiční animáky. A když vzniknou v evropské produkci, může dojít k zajímavému filmovému zážitku. Francouzsko-lucemburský snímek Myška a medvěd na cestách je okatě politickou sžíravou satirou, která se tváří, že je pohádkou pro děti, ale na to má až příliš mnoho sociálních a realistických prvků – vězení pro rebely, kteří se vzepřeli systému, soudci, v jejichž rukách se spravedlnosti změnila v totalitní vládu, dopravní značky s absurdním směrováním aj. Absurditu Breptánie dotváří socha v centru, kterou tvoří obrovskou kladivo, které jen jen udeřit. Příjmení hlavních hrdinů končí podezřele na -ov (nabukov, tatov, ernestov…) Rodinné domy, jejichž obyvatelé si spolu nerozumí, se jakoby v polovině rozdělily, v podzemí se sdružuje „hudební odboj“, který v případě vpádu policie zakryje všechny nástroje do úkrytu. Lidé se bojí cokoliv hrát na veřejnosti anebo jen předstírají jednoduchý tón. Neviděl jsem první díl dobrodružství obou hrdinů, který vznikl již před 10 lety pod názvem O myšce a medvědovi, ale tato současná kinoprojekce má provokativní ráz, který lokalitu příběhu směřuje kamsi do bývalých ruských republik. Originálně spojuje azbuku s francouzskými výrazy. Nelze ale čekat nějakou kouzelné okamžiky. Spíše zamyšlení nad možnou totalitní zvůlí, která může čekat na konci cesty. A vybojovat si svobodu nemusí být vždy jednoduché. I když jsou některé dialogy hodně dlouhé, vyvažují je originální scény jako dramatická cesta myšky do hor, pronásledování rebela Myfasola nebo závěrečné drama v soudcovské síni.

Film Myška a medvěd na cestách je možné nyní v dubnu vidět v kině Crystal v České Lípě, v Novém Boru i v Doksech.

alt
alt