Dnes je 01. 10. 2024
svátek má Igor

Podmínky tendru na zajištění autobusové dopravy

Krajští zastupitelé na svém úterním zasedání schválili úpravy v zadání veřejné zakázky na zajištění regionální autobusové dopravy v Libereckém kraji na 10 let, tedy na léta 2014 – 2024. Nejde tedy o „zděděný“ návrh bývalé rady kraje, který jsme v opozici jako Starostové pro LK kritizovali a který dlouho ležel na přezkoumání na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Přestože ten ve svém, zatím nepravomocném, rozhodnutí nenalezl důvody ke zrušení tendru, rozhodli jsme se upravit podmínky soutěže tak, aby byla přístupná co největšímu počtu uchazečů. Chceme tím otevřít prostor konkurenci a zajistit co nejvýhodnější cenu dopravního výkonu pro Liberecký kraj.

Po půlroční práci na aktualizaci podmínek a opakovaném projednávání radou kraje, výbory zastupitelstva a komisí rady pro veřejné zakázky ze zadání vypadly diskriminační kvalifikační podmínky, například požadavek na zajištění parkování pro autobusy ještě před získáním zakázky. Méně přísné jsou i další kvalifikační předpoklady. Například výše najetých kilometrů v rámci závazku veřejné služby před soutěží se snížila třikrát oproti původnímu návrhu. Dále se zjednodušily podmínky týkající se personálních nároků. Významně byla upravena hodnotící kritéria zakázky                   ve prospěch objektivních (počitatelných), a to ze 70% na 90% váhy celé zakázky. Výběrovou komisi budou tvořit zástupci všech politických stran zastoupených v krajském zastupitelstvu. Upravený návrh zohlednil připomínky Výboru dopravy, který se obával zhoršení kvality vozového parku, a tak doporučil zastupitelstvu snížit maximální stáří autobusů na 12 let a průměrné stáří na 6 let. Považuji zastupitelstvem schválený návrh v tomto směru za velmi slušný kompromis, který ve výsledku přispěje k posílení bezpečnosti přepravovaných cestujících a zvýšení kvality veřejné dopravy v kraji jako celku.

Diskuse na úterním zasedání krajského zastupitelstva na toto téma byla místy vzrušená a časově náročná, ale to k tak velké veřejné zakázce (4,232 miliardy korun na 10 let), určitě patří. Schválením upraveného zadání hlasy 35 zastupitelů plním své slovo, že pro kraj zásadní věci se pokusíme schvalovat nikoli těsnou koaliční většinou, ale budeme pro ně hledat podporu napříč politickým spektrem. V tomto případě se to podařilo.

Martin Půta

hejtman Libereckého kraje