Dnes je 25. 09. 2024
svátek má Zlata

Tisková zpráva vedení Městského úřadu Kamenický Šenov

Archiv

Vážení spoluobčané!


Je nanejvýš pravděpodobné, že Vás v nedávné minulosti oslovila skupina ekologických aktivistů, z nichž mnozí ani nežijí v Kamenickém Šenově. Vybízeli Vás k podpisu petice, která je zaměřena proti výstavbě parkoviště a informačního centra u Panské skály. Bohužel, za mnou ani na městském úřadě se nikdo z distributorů petice nikdy nezastavil. Dokonce se velice vyhýbali i ostatním, kteří výstavbu parkoviště podporují.


V petici je několik velice zajímavých manipulací s fakty. Není pravda, že o realizaci komplexu parkoviště, chodníku a nových autobusových zastávek v souběhu s rekonstrukcí průtahu silnice I/13 místní částí Prácheň rozhodl v zastupitelstvu rozdíl jediného hlasu. O realizaci rozhodlo zastupitelstvo města dne 13.července 2004. Z 15 zastupitelů bylo přítomno 14. Pro usnesení k vypracování žádosti pro zařazení projektu do programu Phare hlasovalo 12 přítomných, když 2 se hlasování zdrželi. Stejně dopadlo hlasování o zajištění vlastního podílu finančních prostředků pro realizaci v případě, že projekt bude zařazen do programu Phare 2003.


Smlouva o podmínkách zřízení a budoucí smlouvě o právu věcného břemene pro připojení Parkoviště Panská skála na silnici I/13 byla schválena jednohlasně, to je 14 hlasy. Dále zastupitelstvo města uložilo starostovi vypracování žádosti, podepsání smluv o věcném břemeni a jednání s případnými strategickými partnery. Tato tři usnesení byla schválena opět 12 hlasy, když vždy se dva zastupitelé zdrželi hlasování.


Na tomto jednání vystoupil občan Frömmel s návrhem, aby bylo parkoviště situováno blíže ke středu města. Na jeho návrh však zastupitelstvo města nereagovalo ani nepřijalo žádné usnesení.


Kaplička jako rukojmí!


Ve skutečnosti vůbec nejde o stavbu kapličky, ale tato záležitost je využívána jako páka pro zastavení projektu celého parkoviště. Při zpracovávání územního rozhodnutí pro realizaci Parkoviště Panská skála jsme vycházeli ze závazných dokumentů. Dne 11. července roku 2000 byl zastupitelstvem města pod bodem 6 schválen „Územní plán města“. Tehdejší nadřízený orgán, Okresní úřad Česká Lípa, vydal své souhlasné stanovisko dne 29. června 2000 pod č.j. RRR 531/2000.


Koncept územního plánu byl řádně projednáván a připomínkován všemi dotčenými orgány. Zároveň byl projednáván veřejně s možností účasti všech občanů. Případné oprávněné připomínky byly do územního plánu zahrnuty. Obsahem schváleného územního plánu je i umístění a velikost parkoviště Panská skála. Realizační projekt z této dislokace vychází a plně ji respektuje.


Ve vyjádření orgánu státní památkové péče – OÚ Česká Lípa jsme obdrželi pod č.j.1589/2001 ze dne 22. 8. 2001 sdělení, že v zájmovém území výstavby parkoviště se nenacházejí žádné objekty zapsané v ústředním seznamu kulturních památek ČR. Proto jsme postupovali tak, že jsme výstavbu Parkoviště Panská skála situovali do prostoru, který je určen platným územním plánem.


Upozorňuji, že se jedná o záležitosti staré cca 4 roky. Kdybychom získali prostředky EU programu Phare, tak mohlo parkoviště v letošní turistické sezoně sloužit návštěvníkům. Do projektu jsme, na základě doporučení orgánu státní památkové péče, zahrnuli jako samostatný stavební objekt přesun kapličky, která stojí přímo v ústí vjezdu do budoucího parkoviště na cca 50 m vzdálené místo bezprostředně vedle pěšiny vedoucí k Panské skále.


Projekt byl připravován v době, kdy nikdo ani netušil, že tato kaplička je památkově chráněným objektem, přesto bylo od začátku v plánu ji  přemístit a opravit. V žádném případě se nejedná o kapli sv. Vavřince, ta stojí v těsné blízkosti prácheňského hřbitova a lidé ji znají pod názvem prácheňský kostel.


Odpůrci parkoviště se snaží zabránit výstavbě všemi prostředky. Využívají neznalosti občanů a uvádějí jen některé skutečnosti. Intervenují na všech možných místech, včetně centrálních orgánů státní správy. Jejich nejagresivnější jádro tvoří lidé ze Sdružení Sonow, kteří upřednostňují osobní pohled výtvarníka před racionálním technickým řešením, které je obsaženo ve výsledcích řady jednání odborníků nad územním plánem, územním rozhodnutím a konečně nad platným stavebním povolením.


Z jednání zastupitelstva města je zřejmé, že opozice má odlišný názor na financování výstavby. Dále se odpůrci parkoviště snaží přesunout parkoviště do jiné lokality blíže středu města. V současné době tato alternativa není možná, protože ji nepřipouští schválený územní plán. Město také nevlastní žádné jiné vhodné pozemky pro výstavbu.


Jedná se o další obstrukci.


Místo, které odpůrci navrhují ve dvoře bývalého závodu 06 Lustry, je z dopravního hlediska pro tento účel naprosto nevhodné. Stejně tak nevyhovuje prostor za Panskou skálou na místní komunikaci Kamenický Šenov – Prácheň, kde by parkoviště bylo ještě blíže Panské skále a vozovka není vybavena pro tento provoz (autobusová doprava).


Vzhledem k tomu, že projekt předpokládá hlídané parkoviště, je potřeba, aby počet parkovacích míst dokázal vydělat dostatečné prostředky na mzdy obsluhy. Obvyklý počet parkovacích míst na jednoho pracovníka se pohybuje řádově mezi 30 – 40 místy.


Často je zmiňována velikost plánovaného parkoviště. Není pravda, že plocha parkoviště je větší než fotbalové hřiště. Plánovaná plocha je dlouhá 130 m a široká 28 m a je tvořena jedním oválem a má celkem 3321,75 m2 , běžné parametry fotbalového hřiště mají rozměry 63 x 105 m a taková plocha je o velikosti 6615 m2.


V současné době je ve stadiu hodnocení žádost města o prostředky z Evropské unie prostřednictvím Iniciativy společenství Interreg IIIA. Tyto prostředky jsou pevně svázány s předloženým řešením projektu a jsou absolutně nepřenosné.


Opakovaně upozorňuji, že součástí projektu je kromě kompletní výstavby a technického vybavení parkoviště pěší komunikace – chodník přes celou Prácheň po pravé straně do Nového Boru. Navíc je projekt významně provázán s rekonstrukcí průtahu silnice I/13 místní části Prácheň věcně a časově.


Při sbírání podpisů pod svou petici zneužívají nevědomosti občanů a zejména občanů jiných měst. Ohlupují je nepravdivými argumenty, a když jsem se zeptal signatářů, zda někdy viděli projekt, s hrůzou jsem zjistil, že o něm nemají „ani páru“. Ale parkoviště, podle nich - „je hrozně velký!“.


Navíc jsem byl svědkem toho, že v samoobsluze podepisoval jeden signatář i své rodinné příslušníky. Jakou asi má taková petice vypovídací schopnost?


Nevím, co je občanům Nového Boru nebo České Lípy do rozhodování zastupitelstva města v samostatné působnosti? Považuji jednání Občanského sdružení Sonow za přehnaně agresivní a poškozující zájmy města. Občanské sdružení si dává do vínku, jak přednesli jeho zástupci na únorovém jednání zastupitelstva města, „ovlivňovat vlastním příkladem ostatní obyvatele Kamenického Šenova“. Je to pro nás překvapivé, protože čelný představitel sdružení, který rekonstruuje svůj rodinný dům, ležící v městské památkové zóně, vědomě nedodržel stavební povolení a hrubě porušil stavební zákon. Že by sdružení kázalo vodu a pilo víno?


Dále si Občanské sdružení Sonow stanovuje pomoc městským úředníkům v oblasti památkové péče a památkových oprav. Neznáme přesně členskou základnu, ale není nám známo, že by byl členem sdružení certifikovaný odborník na památkovou péči. Město se ve své činnosti musí opírat o skutečné odborníky a řídit se Programem regenerace městské památkové zóny.


Tento dokument vypracovali skuteční odborníci, byl schválen Ministerstvem kultury ČR a na základě jeho schválení může město žádat o dotace na památky. V městském úřadě pracují dostatečně kvalifikovaní pracovníci, kteří nepotřebují žádné zprostředkovatele pro svá jednání s Národním památkovým ústavem, příp. Ministerstvem kultury ČR.


Je s podivem, že při sestavování stanov Občanského sdružení SONOW nebylo s městem, radou města ani zastupitelstvem jednáno o možnostech spolupráce. Město je schopno o památky, které vlastní, pečovat. Věříme, že Občanského sdružení Sonow může svou spolupráci nabídnout soukromým vlastníkům památkově chráněných objektů. Po společném jednání (například s radou města) určitě najdeme některé konkrétní možnosti spolupráce. Obecně však platí, že péče o památky může být svěřena jen osobám se zvláštní akreditací Ministerstva kultury ČR.


Přejeme Občanskému sdružení SONOW hodně úspěchů v činnosti, která by však měla být ku prospěchu města a jeho občanů. Čelní představitelé tohoto sdružení by si měli uvědomit, kde je právní rámec jejich činnosti, a když mají zájem výrazněji zasahovat do života ve městě, nabízí se jim řádná soutěž v rámci komunální politiky, kterou jsou obecní volby v příštím roce. Mají možnost se realizovat, ale zároveň nést politickou zodpovědnost za své konání. Jako aktivisté tuto zodpovědnost nemají!!!


Mgr. Ota Raiter, starosta města