Dnes je 30. 09. 2024
svátek má Jeroným

Železniční trať z Lípy do Bakova je řízena jediným dispečerem

Archiv

Nové dispečerské pracoviště vzniklo v České Lípě, právě odtud je řízen veškerý provoz. Tento způsob je mnohem operativnější, než když je na trati několik výpravčích. „Dispečer má lepší přehled nad celým úsekem, od jednoho počítače ovládá výhybky i staniční rozhlas na celé trase, a výrazně tak může zkrátit například doby při křižování vlaků,“ říká Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro provoz. „V některých stanicích musel výpravčí chodit přehazovat výhybky ručně. Teď jde o jedno kliknutí myší na počítači.“


Zároveň bylo na této trati nově zabezpečeno 17 přejezdů, zvýšila se traťová rychlost na 80 km/h a výhybky jsou elektricky vyhřívané, aby v zimě nezamrzaly. Všechna nádraží mají centrálně ovládané hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků, které je také obsluhováno z dispečerského pracoviště v České Lípě. Ve stanicích je instalován nový kamerový systém, čímž se výrazně zvyšuje bezpečnost cestujících.


V Doksech byla instalována nová přehledná digitální tabule s odjezdy vlaků, jakou cestující znají z celé řady dalších nádraží v České republice.


„Tímto způsobem jsou v České republice řízeny i další tratě. Na podzim bylo slavnostně otevřeno dálkové řízení trati z Tábora do Horní Cerekve přes Pelhřimov, naši dispečeři takto řídí i celý stokilometrový úsek koridoru z Přerova do Břeclavi,“ dodává Jiří Kolář. „Dálkové řízení najdete i mezi Žatcem a Plzní, mezi Opavou a Ostravou nebo Plzní a Chebem.“


Investorem racionalizace tratě je Správa železniční a dopravní cesty, zabezpečovací zařízení dodala společnost AŽD Praha.