Dnes je 03. 10. 2024
svátek má Bohumil

Výbor Zastupitelstva Libereckého kraje doporučil reformní kroky

Výbor pro výchovu, vzdělávání, zaměstnanost a sport Zastupitelstva Libereckého kraje v úterý 22. března podpořil podle materiálu „Změny v síti středních škol“ návrh ke sloučení pěti středních škol v Libereckém kraji.

Výbor, který je složen z odborníků v oblasti školství napříč politickými stranami, po dlouhé diskusi sloučení středních škol doporučil.

 „Z dvanácti přítomných členů výboru bylo devět pro sloučení, tři se zdrželi a nikdo nebyl proti,“ říká náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort školství Radek Cikl.

Materiál, který na svém úterním jednání odborníci ve školství doporučili, budou zastupitelé projednávat již 29. března za účasti ministra školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Josefa Dobeše. Navrhuje se zde administrativní sloučení dvou jabloneckých gymnázií, odborných škol v České Lípě, sklářských škol na Českolipsku, Gymnázia Frýdlant se Střední školou hospodářskou a lesnickou a textilní školy v Liberci se Střední školou strojní, stavební a dopravní.

Změny v síti středních škol jsou podle Radka Cikla nutné proto, aby bylo nadále možné střední školství v kraji efektivně financovat a aby školy finančně nestrádaly a aby mohlo dojít ke skutečnému navýšení platů pedagogickým pracovníkům.

„Věřím, že se zastupitelé podívají na problém z hlediska budoucího bezproblémového fungování středoškolského vzdělávacího systému v kraji. Pokud nic neučiníme, budou školy samovolně krachovat. Dílčí zájmy dotčených regionů by v tento krizový moment měly jít stranou,“ dodává náměstek hejtmana.

Komentáře

Cikl rozjel velkou placenou reklamu v médiích, za optimalizaci

Šest set tisíc za roční služby pochybné agentury není jediné vyhazování peněz, kterého se podle opozice kraj nyní dopouští. Náměstek pro školství Radek Cikl rozjel ve velkém placenou reklamu v médiích, ve které obhajuje optimalizaci školství. "
Zdroj: http://liberec.idnes.cz/liberecky-kraj-nema-na-skoly-ale-za-medialni-agenturu-utraci-statisice-1e9-/liberec-zpravy.asp?c=A110324_1554519_liberec-zpravy_mav

Nahoru

Re: Výbor Zastupitelstva Libereckého kraje doporučil ...

Tohle už není nic jiného než křižácké tažení proti gymnáziím a v konečném důsledku proti vzdělávání vůbec. Mám doma německou studentku, v její spolkové zemi je zvykem, že něco podobného gymnáziu vystuduje zhruba třetina studentů. V celém Německu 42 procent. Jedno z nejlepších školství na světě má Korea - v ní studuje všeobecně vzdělávají programy na úrovni našich gymnázií 68 procent studentů. V Irsku, o jehož úrovni nevím vůbec nic (narozdíl od Koreji, kde učí bývalá kolegyně, se kterou jsem dělal několik článků) dokonce 74 procent. Inzeráty, které nacpal do novin za veřejné peníze krajský úřad, mě urážejí, urážejí mé žáky (mezi kterými jsou i moje děti) a měly by urážet i jejich rodiče. Zrovna zítra jedu na krajské kolo chemické olympiády se svými studenty. Z našeho okresu nikdo jiný nepostoupil. Normálně jezdí za okres tři, nám pozvali i čtvrtého - na základě dosažených bodů. Dlouhodobě patříme v olympiádách mezi nejlepší tři školy kraje, v chemii nám konkuruje jen gymnázium v Jeronýmově ulici. A já se od svého zřizovatele dozvím, že mám třídy plné podprůměrných dětí. Ubohost!!!

Nahoru

Jediné gymnázium, které kraj podporuje.

Jediné gymnázium, které kraj podporuje je v Novém Boru. Po pololetí je ve třídě 1.ročníku 17 žáků. Počet žáků pořád klesá. Kolik jich dojde k maturitě, a nakonec odmaturuje, si může prognozovat p.Cikl.

Nahoru

Otevřený dopis krajským zastupitelům.

doc. RNDr. Jan Picek, CSc.
Autor přednáší statistiku a demografii na Technické univerzitě v Liberci a vědecky pracuje v oblasti matematické statistiky.

Výrazné problémy středního školství v Libereckém kraji však způsobuje především vysoká kapacita středních odborných škol a učilišť, která nemůže být reálně v blízké budoucnosti nikdy dostatečně naplněna. Lze odhadnout poměrně přesně možný počet budoucích studentů a ten říká, že brzy naplněnost negymnaziálních škol bude globálně menší než 50% jejich kapacity. Pokud bychom do nich hypoteticky přesunuli všechny „středoškolské” studenty z gymnázií, tak naplněnost vzroste mírně nad 60%. Žádná redukce všeobecného vzdělávání nemůže tedy zásadně vyřešit kapacitní problémy škol v kraji. Protože naplněnost některých odborných škol je a bude vysoká, musí zákonitě na druhé straně klesnout naplněnost jiných škol pod únosnou mez. Optimalizace sítě škol by měla řešit především tuto problematiku, jinak hrozí nebezpečí, že dojde k závažným problémům s financování provozu některých a to i „velkých” škol.
Pokud k utlumení školy přesto dojde, bude to jen další z nezodpovědných pokusů, který přinese na jedné straně zrušení fungující a kvalitní školy, ale na straně druhé k řešení skutečných problémů nijak nepřispěje.
http://www.nasejablonecko.cz/jablonecko-aktualne/otevreny-dopis-krajskym-zastupitelum/?aktualitaId=4662

Nahoru

Odrazí kraj invazi středních škol?

http://ceskolipsky.denik.cz/zpravy_region/odrazi-kraj-invazi-strednich-skol20110325.html

Nahoru

Informace k jednání Zastupitelstva LK dne 29. března 2011

Vzhledem k omezené kapacitě zastupitelského sálu v budově Krajského úřadu bude veřejnosti zpřístupněn sál od 13 hodin, a to pouze po předložení vstupenky, kterou občan obdrží u vchodu do budovy B (u parkoviště). Vstupenek bude vydáno 60 ks, což značí maximální kapacitu sálu v prostorách pro veřejnost.

Pro další občany, kteří si budou chtít vyslechnout jednání Zastupitelstva LK, bude v prostoru před vchodem do budovy B (u parkoviště) připravena zvuková aparatura, která bude přenášet dění ze sálu ven.

Zájemci, kteří budou chtít vystoupit se svým příspěvkem v diskusi k jednotlivým bodům jednání Zastupitelstva LK, budou moci po svém vystoupení vstupenky u vchodu vrátit a místo nich se potom umožní vstup a vystoupení i dalším zájemcům, aby tak bylo zajištěno zákonné právo občana kraje na vystoupení v diskusi k bodům jednání Zastupitelstva LK, a zároveň aby byly dodrženy podmínky pro bezpečnost účastníků jednání a kapacita sálu.

Nahoru

Liberecký kraj manipuluje se středoškolskou soustavou

Liberecký kraj se nestydí manipulovat se středoškolskou soustavou tak, aby donutil studenty studovat neoblíbené a vysoce neperspektivní obory. Jedině takový závěr si může udělat pozorný čtenář, který je ochotný strávit několik hodin studiem dokumentů, které krajský úřad zveřejnil ohledně změn ve středoškolské soustavě na Liberecku.
Podle krajského náměstka pro školství, Radka Cikla, je potřeba redukovat všeobecné vzdělávání v Libereckém kraji a tím reagovat na pokles celkového počtu studentů. Tím, že jsou všeobecně zaměřené školy žádanější, se již nedostává míst na obory ve školách nabízejících odborné vzdělání - ať už s maturitou nebo výučním listem.

Stačí se podívat na statistické dokumenty, které o regionálním středním školství publikoval sám kraj. Zatímco o místa na jabloneckých gymnáziích (i těch čtyřletých) se vede tvrdý konkurenční boj, odborné školy zejí prázdnotou. Rušené jablonecké Gymnázium U Balvanu má o 35 žáků méně, než je jeho plná kapacita - je tedy naplněné s více než 90% své kapacity. Více než dvě třetiny přihlášených nejsou přijaty. Jablonecká Střední průmyslová škola technická v Belgické ulici má naopak nenaplněných 272 míst z celkových více než 800. Její nejpopulárnější maturitní obor strojírenství je naplněný z pouze 68%.

Připravovaná studie Scio ohledně učňovského vzdělání ukazuje, že celorepublikově by si téměř polovina studentů odborných učilišť nejradši bývala byla vybrala jiný obor na škole s maturitou. 40% absolventů pracuje 6 let po dokončení školy mimo obor, ve kterém se vyučili. Není tomu bez důvodu. Učňům či absolventům odborných škol hrozí na Liberecku mnohem vyšší nezaměstnanost než studentům všeobecných škol.

Celorepublikově a ve skutečnosti celosvětově roste důležitost všeobecného vzdělávání. Jen namátkou - podle studií mezinárodní organizace OECD v České Republice všeobecné vzdělávání tvoří pouze 22% veškerých středoškolských programů. Průměr ve všech rozvinutých zemích je přitom 47%. Dokonce Indonésie je na tom lépe.

Kraj tyto údaje moc dobře zná. Dobře ví, že narozdíl od odborných škol je o všeobecně zaměřené školy nenaplněná poptávka. Dobře ví, že studium na všeobecných školách je pro studenty do budoucna mnohem perspektivnější - přináší vyšší flexibilitu, schopnost vzdělávat se po celý život, menší riziko nezaměstnanosti a zároveň příslib lepšího platu.

A přesto se kraj odváží argumentovat tím, že peníze je potřeba šetřit zavíráním všeobecných středních škol. V tiskové zprávě pro jablonecký okres dokonce neskrytě říká, že nepopulární, nežádané, nenaplněné a neperspektivní odborné školy mohou být na Jablonecku zachovány jedině v případě racionálního soustřeďování oborů a zároveň utlumování kapacit všeobecně vzdělávacích škol, zejména gymnázií.

Řekněme na rovinu, co tím vlastně kraj říká: Zlikvidujeme místa na všeobecných školách. Mladým studentům tak zabráníme v tom, aby studovali ty obory, které jsou pro jejich budoucnost nejlepší. Protože je středoškolské studium v dnešní škole nutnosti, tak studenty silou donutíme k tomu, aby zaplnili nežádaná místa na odborných školách. Jiné vzdělání jim nedáme. Budou studovat s nechutí, s horšími výsledky, hůře se dostanou na vysokou školu, budou mít nízké platy, možná skončí nezaměstnaní (a stát, nikoli kraj, zaplatí jejich příspěvky).

Proč kraj takto negativně manipuluje s budoucností mladých lidí, když podle svých vlastních dokumentů a statistik přesně ví, co tím způsobí? To je otázka, nad kterou zůstává rozum stát.

Jan Indráček, Oxford University, člen pracovní skupiny NERV pro vzdělávání
jan.indracek@balliol.ox.ac.uk

Nahoru

Proč Liberecký kraj přistupuje k redukci středního všeob. škol.

Proč Liberecký kraj přistupuje k redukci středního všeobecného školství?
Dám vám na výběr z řady možností:
Vedení kraje je pod silným tlakem průmyslové lobby, která má zájem na tom, aby byl na Liberecku dostatek polotupé a laciné pracovní síly.
Neznámí investoři si vyhlédli objekty některých škol a je tedy třeba najít cestu, jak tyto nemovitosti uvolnit a připravit k prodeji.
Zpracovatelé projektu jsou vedeni jen těmi nejčistšími úmysly, ale snaha pochopit statistická data, ze kterých projekt vychází, narazila na jejich inteligenční limity.
dají se vám tyto možnosti málo pravděpodobné až paranoidní? Pak ale vězte, že všechny tyto varianty jsou logičtější a pravděpodobnější, než ta odůvodnění a závěry, které jsou prezentovány vedením kraje jako oficiální. Konečně, posuďte sami:

statistická data: počet žáků hlásících se na gymnázia, výrazně převyšuje počet nabízených volných míst. Naopak, počet volných míst na středních odborných školách značně převyšuje poptávku po studiu na nich

reakce Libereckého kraje: na středních odborných školách se nedostává žáků, musíme tedy snížit počet studijních míst na gymnáziích a přebývající studenty tak násilím natlačíme na průmyslovky

statistická data: uplatnění po dokončení studia nenaleznou jen 2% absolventů gymnázií, ale asi 10% absolventů průmyslovek

reakce Libereckého kraje: abychom bránili nezaměstnanosti, musíme přivést více studentů na průmyslové školy

statistická data: v Libereckém kraji začalo v roce 2011 studovat na gymnáziích asi 17% populace (republikový průměr je 21%, na Jablonecku je to dokonce 35%). Ale pozor, průměr zemí OECD (to jsou všechny ty země, ve srovnání s kterými Česko „ostudně prohrálo” při posledních PISA testech) je dokonce 48%!

reakce Libereckého kraje: musíme ubrat ze středního všeobecného vzdělání, máme ho tu nějak moc!

statistická data: Česká republika má asi 15% vysokoškolsky vzdělané populace, průměr EU19 (tedy 15 původních členů EU + 4 zemí Visegradské čtyřky) je 25%

reakce Libereckého kraje: pro budoucnost regionu je nezbytné zajistit dostatek středních technickým odborných kádrů (a tedy omezit vysokoškolské vzdělávání)

Stačí anebo mám pokračovat?
Tak jsem zvědav na úterý 29.4. Ten den se totiž ukáže, zdali je v krajském zastupitelstvu převaha inteligentních lidí, kteří (na rozdíl od zpracovatelů strategie) rozumí tomu, co ukazují dnešní analýzy, statistická data a domýšlejí jak a kam se vyvíjí společnost nebo zda budou mít navrch ti, kteří zavřou oči a zdvihnou ruku tak, jak jim zavelí vedení kraje.
Překlad strategického materiálu „změny ve středních školách zřizovaných Libereckým krajem“ do prostého, srozumitelného jazyka

Stav: ukazuje se (a to zejména na Jablonecku), že studenti mají zájem především o studium na gymnáziích a z nich rádi dále pokračují na vysoké školy všech směrů. Počet žáků studujících průmyslové obory dlouhodobě upadá. Nic nevadí, že jde nejen o tuzemský, ale celosvětový trend. Gymnazisté totiž mohou dostat obecnější kvalitní vzdělání a „získávají” další čtyři roky času na to, aby se odpovědně rozhodli, jakým směrem se má ubírat jejich profesní kariéra

„Rizika”: pokud nebude dostatek absolventů středních odborných škol, ztratí zaměstnavatelé z řad výrobních průmyslových podniků poměrně kvalifikovanou, ale mzdově nenáročnou pracovní sílu

Řešení: Uměle snížíme dnes dostupné možnosti studovat gymnázia a tím donutíme část vzděláníchtivé populace studovat na středních odborných školách

Ale něco jste zřejmě nevzal v úvahu, pane náměstku Cikle. Dovedete si představit pracovní nasazení, zaujetí, invenci absolventa, který odbornou školu vystudoval jen proto, že musel, proto, protože mu kraj administrativně zabránil studovat to, co by ho bavilo? (ale možná vás podceňuji, možná je právě takový bezduchý robot ideálním zaměstnancem, o kterého stojíte)
vy skutečně věříte tomu, že zlaté časy levných českých „montoven” jsou nikdy nekončícím příběhem? Neslyšel jste někdy o strategii konkurenceschopnosti České republiky, o pojmu „práce s vysokou přidanou hodnotou”? Nenapadlo Vás, že montovny se stejně jednou sbalí a odejdou dále na východ a případní noví investoři budou hledat nejen zručnou, ale už také vysoce kvalifikovanou a tvořivou pracovní sílu. A taková situace může nastat za pět let, možná i dříve. Všiml jste si, že Vysoká škola technická v Liberci je v některým oborech skutečně špičkovým pracovištěm nejen v rámci republiky? A nemělo by být strategickým zájmem regionu generovat maximum jejích budoucích studentů právě z místní populace (a tedy podpořit střední všeobecné školství)?

Uvědomujete si, že Vámi prosazovaná strategie jde přesně opačným směrem, než školské strategie a modely vzdělávání ve všech rozvinutých nebo úspěšně se rozvíjejících zemích? Zkusil jste si třeba zjistit, jak funguje školství v tom velkém množství zemí, jejichž žáci porazili ty české v posledních testech PISA?

Ing. Ivan Indráček (autor je mimo jiné absolventem průmyslové školy a předsedou Společenství čerpacích stanic ČR

Nahoru

Prohlášení zastupitelského klubu Starostové pro Liberecký kraj

Prohlášení zastupitelského klubu Starostové pro Liberecký kraj k připravované Optimalizaci sítě středních škol Libereckého kraje.
Na jednání krajského zastupitelstva 29. března 2011 bude podle návrhu programu předložen k projednání materiál Sloučení škol zřizovaných Libereckým krajem, který předkládá náměstek hejtmana pan Radek Cikl.
O připravované optimalizaci středních škol se hovoří delší dobu, proběhla k němu řada jednání a diskuzí. Vzhledem k naplněnosti některých středních škol, jejich ekonomické situaci a především s přihlédnutím k demografickému vývoji je jisté, že kroky ke snížení kapacity středních škol v Libereckém kraji je nutné učinit.

Jsme přesvědčení, že za celou řadou problémů dnešního školství je zodpovědné Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Nekoncepčními rozhodnutími v průběhu 90. let připustilo nekontrolovatelný vznik většího množství škol, a to i v době, kdy byly známé demografické údaje o klesajícím počtu narozených dětí. Podobně bylo rozhodnuto o financování soukromých středních škol, kdy stát platí velkou část jejich provozu, ačkoliv se výrazně podílejí na kolísavé úrovni současného českého školství. Rovněž o vzniku a financování víceletých gymnázií nerozhodly krajské samosprávy. Ale dnes jsou to ony, které mají rozhodovat o optimalizačních krocích a rušení některých škol i přesto, že některá z nich mají vyšší než regionální význam.

Řešení současného vážného stavu regionálního školství a znatelného propadu úrovně kvality českých středoškoláků by podle našeho názoru mělo navrhovat právě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které by mělo na úrovni celé České republiky stanovit koncepci středoškolského všeobecného i odborného vzdělávání a teprve následně by se měla optimalizace celé vzdělávací sítě realizovat. Považujeme proto za nepřijatelné, aby jednotlivé kraje přijímaly svá rozhodnutí, která by nebyla provázaná s jednotnou filosofií Ministerstva školství na území celé České republiky. Mohlo by to vést ke zcela rozdílnému vývoji středního školství v jednotlivých krajích.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem sdělujeme veřejnosti a politickým partnerům naše následující stanoviska bez jejichž akceptování nemůžeme podpořit slučování a rušení středních škol navrhované odborem školství Libereckého kraje.

1) Koncepci vzdělávání na víceletých gymnáziích by mělo řešit Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, teprve následně by měl Liberecký kraj jako zřizovatel podnikat konkrétní kroky směřující k omezení nabídky míst na víceletých gymnáziích či jejich konečnému zrušení.

2) Odmítáme kroky vedoucí ke zhoršení dostupnosti středního gymnaziálního a víceletého školství pro děti z okrajových a hospodářsky slabých oblastí Libereckého kraje. Omezení dostupnosti vzdělání povede k dalšímu strukturálnímu zaostávání těchto regionů (Mimoňsko, Frýdlantsko, Tanvaldsko, Jilemnicko, Železnobrodsko a další).

3) Požadujeme sjednocení zřizovatelských funkcí zvláštních a speciálních škol, základních uměleckých škol či Domů dětí a mládeže, které jsou v jednotlivých okresech Libereckého kraje rozdílné.

4) Pokud povedou navrhované kroky ke stěhování oborů nebo celých středních škol, považujeme za nezbytné vyhodnotit finanční náročnost takových kroků včetně návrhů způsobu financování a zajištění v rozpočtu Libereckého kraje. Podpoříme pouze takové varianty při kterých se nebude plýtvat veřejnými prostředky.

5) Jednou z klíčových zásad by pak měla být priorita zachování škol tzv. rodinného stříbra podle návrhu ministra školství Dobeše, které díky tomu, že i za cenu třeba vyšších nákladů dokážou díky zdravé náročnosti vybočit z výše zmíněného principu „počet žáků za každou cenu” a vychovávají skutečné odborníky s vysokou přidanou hodnotou vzdělání, jsou jednoznačně klíčovým přínosem nejen pro kraj ale i pro stát (Kamenický Šenov).

Dosavadní způsob projednání změn v síti středních škol v Libereckém kraji nepovažujeme za ideální a s některými kroky jako je vylučování lidí s diskuse u kulatých stolů zásadně nesouhlasíme. Rovněž nálepkování oponentních návrhů řešení optimalizace a jejich diskvalifikace z úst pana náměstka Cikla považujeme za nepřijatelný.

Pokud vedení Libereckého kraje stojí o naši podporu pro nutné kroky vedoucí k optimalizaci sítě středních škol v Libereckém kraji, jsme připraveni jednat o kompromisním návrhu, který by mohl být přeložen na dubnovém jednání zastupitelstva Libereckého kraje.

Současně předložený návrh bez splnění našich podmínek při hlasování v Zastupitelstvu Libereckého kraje nepodpoříme.

Za hnutí Starostů pro Liberecký kraj
Martin Půta, předseda klubu zastupitelů

Nahoru